رنگ سیلیکون

Avatarنوشته شده برای at فوریه 16, 2017
4964 ۰

Propagation130690628571924747

رنگ های سیلیکونی به عنوان پوشش­های حفاظتی لوله ها و یا کانال­های فلزی، دودکش­ها، بویلرها، و لوله­های اگزوز، خطوط لوله و نظایراین­ها که بایستی تا حرارت ۶۰۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت حرارتی داشته باشند بکار می روند، بعلاوه در ساخت پوشش­های موتور هواپیماها و وسایل خانگی نظیر بخاری­ها، فیلترها، صفحات فلزی گرم کننده­ها و… استفاده می­گردند

رنگ سیلیکون

 

بطور کلی رزین­ها سیلیکونی در تعدادی از خواص به جزء مقاومت حرارتی نسبت به سایر رزین­ها از کیفیت پایین­تری برخوردار هستند خصوصاً از لحاظ مقاومت حلالی، چسبندگی، محکمی، سهولت سخت شدن و بعلاوه دارای قیمت اولیه بالایی هستند. بنابراین به منظور فائق آمدن بر این عیوب ازامتزاج این رزین­ها با رزین­های دیگری مثل رزین ­های آلکیدی، اپوکسی استر، کو پلی­مرهای وینیلی، پلی استرها، رزین های آکریلیک و و یا اصلاح بطریق شیمیایی می­توان بهره­ برد که از جمله خواص این گونه رنگ­های سیلیکونی اصلاح شده می توان به :

–       سختی زیاد

–       چسبندگی برروی اکثر سطوح

–       مقاومت سایشی بالا و لغزندگی کم

–       مقاومت شیمیایی بالا

–       انعطاف پذیری و ضربه خوری بالا

–       مقاومت در برابر رطوبت، تخلیه الکتریکی و نور ماوراء بنفش خورشید

–       افزایش براقیت رنگ

اشاره نمود

از جمله خواص نهایی رنگ­های سیلیکونی می توان به :

۱-     مقاومت حرارتی :

رزین­های سیلیکونی اصلاح نشده مقاومت حرارتی ۲۶۰ الی ۳۶۰ درجه سانتیگراد را در یک پریود زمانی معین دارند و در صورت استفاده از پیگمان­های سیاه و آلومینیومی مقاومت حرارتی آن­ها ۵۴۰ تا °C650 افزایش می یابد و در صورت استفاده از  خمیر های سرامیکی تا °C ۷۶۰۰ را تحمل می  کند.

 ۲-     مقاومت بیرونی :

از آنجائیکه سیلیکون­ها اساساً در مقابل انرژی ماوراء بنفش ترانسپارنت می­شوند لذا متلاشی نگردیده و مقاومت حرارتی و آب عالی­ای دارند.

۳-     مقاومت الکتریکی :

سیلیکون­ها عایق خوبی بوده و همین خاصیت خوب عایق بودن الکتریکی و مقاومت حرارتی و آب آنرا یک بایندر عالی جهت ساخت پوشش مقاومت­ها، خازن­ها، دیودها، رکتی فایرها و ترانزیستور­ها، سیم­های رنگی و دیگر وسایل الکتریکی می سازد.

۴-     ساخت ضد زنگ ها :

پوشش­های سیلیکونی ضدزنگ­های خوبی بوده و جهت پوشش دودکش­ها مخصوصاً آنهایی که در دودشان سولفور زنگزا وجود دارد استفاده می­شود.

 رزین­های مورد استفاده در ساخت رنگ­های سیلیکونی :

 رزین­های سیلیکونی یکی از غیر عادی­ترین نوع خانواده پلیمرها هستند که بطور وسیعی می توانند در حرارت­های مختلف نسبت به دیگر رزین­ها بکار روند. یک رزین سیلیکونی اساسا از نقطه نظر ساختمان شیمیایی با سایر رزین ها تفاوت دارد، بطوریکه زنجیر پلی­مری آن بطور متناوب از اتم­های سیلیسم و اکسیژن تشکیل شده است که همین ساختمان مولکولی است که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر حرارت نسبت به دیگر مواد آلی میگردد.

 

 مقاومت حرارتی و خصلت بی اثر بودن سیلیکون در مقابل مواد شیمیایی و حلال­ها باعث مصرف روزافزون آن­ها در صنایع رنگ سازی گردیده است.

گروه جانبی R می تواند گروه متیل و یا فنیل باشد.رزین های سیلیکونی با درصد بیشتر گروه فنیلی مقاومت حرارتی،مقاومت اکسیداسیون و عمر قابل مصرف بیشتر و بلعکس حالت ترموپلاستیکی کمتری از رزین­های سیلیکونی با درصد بیشتر گروه متیلی دارند. و از طرفی رزین­های سیلیکونی با درصد بیشتر متیل در خواص ذیل بهتر از رزین­های سیلیکونی با درصد بیشتر فنیل هستند :

–       سختی در گرمای زیاد

–       انعطاف پذیری

–       دفع آب

–       مقاومت شیمیایی

–       سرعت سخت شوندگی

–       شوک حرارتی

بنابراین برای دست یابی به تمام خواص مدنظر، کوپلیمرهای متیل- فنیل سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت، سیلیکون­ها به ۳ صورت روغن، رابر و رزین در دسترس هستند که در صنعت رنگسازی رزین­های سیلیکونی که با وزن مولکولی بالا و ۳ بعدی هستند مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

نوشته مرتبط

سیلیکون LSR

منتشر شده توسط - ژانویه 26, 2017 ۰
سیلیکون های  LSR یا (Liquid Silicone Rubbeer )  و یا LSI  (Liquid Silicone Injection ) و یا (LIMS (Liquid Injection Molding System  نسل جدید سیلیکون ها است.این…

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *